Introduktion till No poo

Jag har länge tänkt att skriva ett inlägg om det här med No Poo
men det har aldrig blivit av. 
Men nu tänkte jag ge slag i saken, för jag har fått en hel del frågor ang 
denna metod de senaste veckorna. Både i bloggen och IRL. 
Det som jag lockades av när det gäller No Poo var främst den naturliga hudvården. 




No Poo är en förkortning för det engelska "No schampoo" som metoden heter. 
Det blir även som en lek med ord i och med att idkare av detta ser onödiga kemikalier
som "skit". Ja, ni fattar! 
Från början är detta något som endast innefattade hårvård, och de två vanligaste 
metoderna som fanns från början är att tvätta med bara balsam, den s.k 
balsam- metoden eller CO= conditioner only, eller med bikarbonat som är djuprengörande. 
Sedemera har fler och fler metoder kommit till, som tex ägg- tvätt, att tvätta med honung 
och vissa tvättar sitt hår med enbart vatten, WO= water only. 
Självklart finns det också dom som gör egna små hopkok på flera av dessa ingridienser 
och aloe vera är en populär ingidiens i sådana egna schampoon. 
Efter tvätt (varje eller varannan) oavsett metod, så bör man skölja håret med Äppelcidervinäger 
utspätt med vatten för att återställa PH- balansen i hårbotten. 

Dessutom har begreppet vidgats till att även innefatta annan naturlig skönhetsvård.
Tex hudvård, vilket var det som jag fastnade för från början då jag började med detta. 
Istället för att använda tvål använder jag oftast bara vatten, eller olivolja. 
Honung är också väldigt bra för att rengöra huden, och jag gör ofta en peeling 
på ricinolja, olivolja och bikarbonat. Det är en riktigt djuprengörande kur. 


Varför ska man då hålla på med detta?
Alla har säkert olika skäl, men mitt främsta skäl är för att både hud och hår har 
bilivit så mycket varckrare efter detta. Min hy har läkt efter år av att vara så torr att 
den spricker upp i sår, och mitt hår har fått självfall efter att ha varit spikrakt så 
länge jag kan minnas. 

Saken är den att i schampoo och tvål finns ämnen som silikoner och tensider som 
torkar ut både hud och hår. I schampoot sätter sig siliokonerna fast på hårstråna för att 
skydda håret, men gör det bara torrt och livlöst. 
Dessutom innehåller schampoon vanligtvis minelarloljor, som ska ge håret glans.
Dessa oljor kommer från spillet av tillverkning av bensin och motorolja. 
Detta kväver håret och gör det torrt. 
För att läsa om fler dåliga och uttorkande kemikalier: http://lockig.se/?q=node/16

Varför först tvätta hud och hår med sådant som gör det torrt och livlöst, för att sedan 
smörja in eller balsamera för att göra det bättre, när man helt enkelt kan skippa 
det uttorkande redan från början? 
Dessutom är det så mycket miljövänligare!! 

För att börja med No Poo måste man tvätta håret en sista gång med ett schampoo
som innehåller SLS (Sodium lauryl sulfate) för att det är det enda som kan få 
bort silikoner från håret men som självklart inte innehåller silikoner. 
Sedan är det bara att prova sig fram till vilken No Poo- tvätt som funkar bäst. 
Att sluta med tvål och andra kemikalier till din hud är det bara att sluta! 
Det kan gå upp emot två månader innan huden vänjer sig. En så kallad 
fas innan all skit i huden från tvålar och krämer åkt ut och innan huden vänjer sig
att vara utan dem. Men till slut så blir det så mycket bättre! 

Det är verkligen något jag rekomenderar! Särskilt No Poo vad gäller hudvård! 

Några länkar om någon skulle vara intresserad: 

Om naturlig skönhetsvård: 
http://www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

Om att tvätta hår utan schampoo: 
http://www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Den pågående No Poo- tråden på FL: 
http://www.familjeliv.se/Forum-5-73/m43393610.html

Ett forum för balsam-metoden och där man kan läsa om
dåliga ingridienser: 
http://www.lockig.se/

En bra sida på engelska: 
http://naturalbeauty.8k.com/nopoo.html


Annars är det såklart bara att fråga på om ni undrar över något! 
Jag svarar mer än gärna :)
Trackback
RSS 2.0