Många tips!

Jag har fått önskemål från flera håll om lite tips och trix och en liten skola med 
produkter kring det här med No Poo. 
Kul att ni är intresserade!

Idag lägger jag in lite allmänt om olika produkter och grunder i vad jag brukar använda. 
Men det kan va lite mycket att ta in såhär direkt, så skumma igenom det här bara, för jag tänkte börja 
med en liten serie där jag då och då lägger in korta inlägg med olika tips och trix och recept!

Mina trogna läsare kommer säkert också ihåg tidigare inlägg jag 
gjort om varför man ska No Pooa och vad det innebär som finns här

Men här kommer några olika användbara produkter: 


Bikarbonat - universalmedel! Det kan man använda till nästan allt! 
Jag använder det till peeling i ansiktet (blanda med tex olivolja
eller ricinolja och massera in i ansiktet tills det svider). 
Annars är det kanon att tvätta håret med! Det blir riktigt riktigt rent! 
Bikarbonat är djuprengörande! 
Man kan antingen först blöta håret och sedan massera in bikarbonat 
eller som jag tycker är enklast, blanda ca en msk bikarbonat i en flaska 
med ljummet vatten och häll det sedan över tort hår. Massera in och skölj ur. 


Olivolja - ett annat universalmedel! Oljor är ofta feta med därmed inte sagt att hyn blir 
fetare för det! Olivolja använder jag ofta på hyn och på fötterna, blir jättemjukt
samt att olivolja har bra läkande effekter. Bra för mig som har sårig hy. 
Man får INTE finnar av olja!!! Sedan jag började med olivolja för 1,5 år sedan 
har jag totalt haft kanske två finnar. 
Olivolja är en superduperbra hårinpackning. Enbart olivolja eller tillsammans
med tex honung eller aloevera- gel. Dock är det svårt att få ur all olja i en tvätt. 
Krävs oftast fler. Men håret blir skinade och mjukt. Helt underbart! 


Ricinolja - Ricinolja får man INTE äta. Då blir man dålig i magen. Men ricinolja är bra i ansiktsmasker
då den öppnar porer och djuprengör. Tillsammans med bikarbonat blir det en undergörande
ansiktsscrub! Oljan är seg och väldigt torr och kan kännas lite äcklig efteråt. Men jag masserar
in lite olivolja direkt efteråt så känns det lite bättre. Ricinoljan är svårt att skölja bort och det 
behöver man inte alltid göra då den går in i hyn av sig själv tillslut. 



Solrosolja - solrosoljan är inte lika fet som olivolja så för de som har fet hy sedan innan kan denna olja
upplevas trevligare. Blanda den med ricinolja, massera in i huden och kör ett ångbad och badda                   med varma fuktiga handdukar - superbra mot acne! 



Jojobaolja - SUPERBRA olja för ansiktet! Man blir SÅÅÅ mjuk! Dock måste jag använda olivolja då och då
mot min supertorra hy. Men under dagen blandar jag lite jojoba och aloevera och masserar
in som en dagkräm. 



Aloevera- gel - bra för mycket. Tex i hårinpackningar, svalkar hyn om man är varm eller har bränt sig. 
som jag nyss skrev också bra att blanda med en olja för att ha som ansiktskräm. 
Helt okej att stayla håret med samt för att motverka statiskt hår! (Klick glidmedel 
är ännu bättre). 


Honung - jättebra i hårinpackningar!! Rengörande och bakteriedödande. Många använder honung 
som tvål till både händer och ansikte. Hunden blir skinande ren om du tar lite honung 
och gnuggar in i ansiktet och sköljer bort med varmt vatten. 


Yoghurt - har jag inte provat så många gånger ännu men det återställer ph- balansen i håret och 
är bra mot mjäll. Bra att ha i hårinpackningar men även i ansiktsmasker med tex honung
och bikarbonat. 


Äppelcidervinger (ÄCV) - luktar pyton men riktigt bra att ha! 1 del ÄCV och 9 delar vatten. Häll över 
håret efter att du tvättat det för att återställa PH- balansen. Då slipper man 
torr hårbotten och mjäll. Även bra efter att ha skrubbat ansikte eller ansiktsmask 
för att stänga porerna. Dock viktigt att blanda i ovan nämnda recept, annars blir  
det för starkt! 


Citron - funkar också för att skölja håret med efter tvätt eller att ha i blandningen för att få glans i håret. 
Hämmar svettningar under armarna också om man har problem med det. 


Rapsolja - funkar även denna olja att ha i ansikte eller hår för att mjuka upp! Har inte lika bra 
egenskaper som olivolja eller solrosolja dock. 


Eterisk olja - i olika dofter är bra att ha i olika blandningar man gör för att det ska lukta trevligt! 
Jag brukar ha en flaska med olivolja och en väldoftande olja som tex lavendel istället för 
parfym. Rosmarin är bra för håret. Citrongräs är uppiggande. 


Koksfett - kan användas istället för deo tillsammans med en eterisk olja. Eller i håret för att det ska bli mjukt. 
Är inte så bevandrad inom denna produkt ännu dock! 


Koksnötsolja - en icke kladdande olja som är bra att tvätta kroppen med om man har torr hud! 
Olivolja är också bra till detta, men koksnötolja går lättare in i huden och luktar 
godare! Också bra att ha istället för deo! Gärna med någon eterisk olja! 

Balsam - ett silikonfritt balsam kan man gärna tvätta håret med. Jag rekomenderar Coops. 
Det gör mitt hår glansigt och mjukt och lent och ostatiskt. Dock rengör bikarbonat bättre. 
Blanda gärna ett silokonfritt balsam med aloe vera och bikarbonat och några droppar 
av någon olja så får du en bra inpackning! 


Bakpulver - kan man badda lite under armarna istället för "absolut torr". Dock inte många dagar i rad 
då man får utslag. Men det funkar! 


Aspirintabletter - krossa 3 - 4 stycken i en mortel och droppa i några droppar vatten. Kladda in i ansiktet.
Låt verka 5 - 15 minuter. Tvätta bort med vatten. Voila! Rent och mjukt! Kanonbra 
ansiktsmask! 


Tistelolja - ska vara kanonbra för torra händer! Har dock inte hittat någon än så jag har inte kunnat prova, 
men ska göra så fort jag kan! 


Mandelolja - ska också vara en bra olja i ansikte och på händer! Har ej provat. 



När det gäller att blanda olika inpackningar och masker så är det bara att prova sig fram! 
Blanda lite på måfå och testa! Vräk dock inte på för mycket olja i håret, det blir svårt att tvätta ur! 
En tsk max!! Bara några droppar räcker! 
Hårinpackningar brukar jag grunda på honung eller yoghurt, eller båda ;)


I hårinpackning brukar jag blanda ner 
Honung
Aloe Vera
Yoghurt (el filmjölk)
Bikarbonat


Ska jag tvätta håret samtidigt så tar jag bikarbonat också. 

Ansiktsmasker jag blandar till grundar jag på olja.


En kanonbra ansiktsmask för natten är
Olja
Aloe Vera
ÄCV - blandning (1 del ÄCV, 9 del vatten)



Hoppas ni fått lite inspiration nu! 
Lycka till!!



Trackback
RSS 2.0