Tvättstenar

Vad jag är trött och less! Och nu hostar jag som en galning också, 
kommer nog att bli sjuk igen... :( 
Min sista riktiga arbetsvecka innan jullovet började igår. 
Sedan är det några strödagar samt julbord med jobbet och julweekend - lägret
innan jul. 
Helst skulle jag sova ända till jul, så trött känner jag mig. 
Jag varken orkar eller hinner göra något alls. Jag känner mig som en zombie, 
eller kanske en robot. Gör det som ska göras automatiskt, och inget mer eller 
mindre. 

Nåja, tänkte i alla fall tipsa om lite No Poo- recept som man kan göra och ge 
i julklapp. Eller använda själv ;)


Tvättstenar
Istället för tvål


ca 250 gr havsalt(mineralsalt)
80 gr kakaosmör
40 gr mjölkpulver 
30 gr honung
ev lite valfri eterisk olja
Mosa havsaltet i en mortel så att det blir finfördelat. Smält kakaosmöret och låt det svalna av lite, därefter häller du saltet, mjölkpulvret samt sist honungen. Lägg försiktigt ner mjölkpulvret under omrörning så att det inte bildas klumpar.
Ta därefter en iskubsform och häll ner massan medans den är varm. Lägg allt i kylskåp så att det stelnar. Klart!
Nästa gång du duschar tar du en liten "isbit" och har lagom till en dusch och kanske t.o.m. 2! Av denna massa får jag 12 "badstenar"!
Hållbarheten på "badstenarna" är ganska bra, minst 5 månader om inte mer om man förvarar dem i frysen hela tiden och tar ut en bara när man ska duscha. Den tinar upp på bara några få sekunder eller smälter vid kroppskontakt.

 

Kommer fler ikväll eller i morgon ;)

Trackback
RSS 2.0