Tvålprocessen och om brännässlor

Fick några frågor som jag tänkte svara på, bland annat hur jag gör tvålarna.
Mamma undrade också varför jag har olja ocj brännässleavkok i håret. Jo, jag pressar in lite olja i håret då och då eftersom oljor är välgörande för håret. Främst för att det ger fett och glans till torrt hår. Om oljan får sitta i några timmar eller en hel dag om man har möjlighet så drar håret åt sig det fett det behöver så kan man tvätta bort det överflödiga fettet sen. Jag använder ju inte schampoo eftersom att det är just uttorkande och innehåller onödiga kemikalier så jag tvättade ur med ägg och brännässleavkok. Brännässlor innehåller mycket nyttigt för håret och stärker det och gör det glansigt. Samt är lite rengörande. 
 
Tvålen då: 
När jag gör en tvål så väljer jag först mina ingridienser. Tvål görs på fett som reagerar med lut och därmed förtvålas. Alltså behövs först och främst fett, olja, kokosfett, sheasmör eller liknandr. Utifrån det fett man har och den mängdman  vill ha räknar man ut hur mycket lut som behövs. Lutet blandas till. Så värmer jag fettet i en kastrull och luten i en annan. När de kommit till ca 50 grader så häller jag luten i fettet och blandar om. Så ska massan vispas (stavmixer underlättar!) tills drn tjocknar. Vid det laget kan man tillsätta överfettning och annat man vill ha i. Så häller man upp i en form (plastlåda eller gamalt mjölkpaket kan man använda) och även nu kan man tillsätta dekoration som kokos eller kakao. Tvålen får så stå i 24 timmar och stelna.  Därefter skär jag upp den i bitar ocj lägger i linnetrasor för att mogna i 5-6-7 veckor. 
Tada! 
En process. Men det är väldigt kul :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0