OCM-mask med raps


En hår- bild på mig uppe ifrån mammas torp. 


No poo tips och trix!

På senare tid så har jag börjat att använda rapsolja istället för 
oliv eller solrosolja i OCM- ansiktsmasken och det har gett ett 
superbra resultat! 

Jag ångar först ansiktet i ca 10 minuter för att öppna porerna. 
Blandar ca 50/50 av rapsolja och ricinoljai handflatan och 
masserar in i ansiktet. Masserar noga och mycket och länge. 
Kanske upp mot en halvtimme. 
Efter ett tag börjar det kännas som grus på händerna, det är 
smuts från porerna
När jag känner mig nöjd så tar jag en liten tvättlapp med varmt 
vatten och drar av oljan från ansiktet och sedan avslutar jag 
det hela med iskallt vatten och äppelcidervinäger som ett 
ansiktsvatten som drar ihop porerna igen. 
Sedan smörjer jag in mig med lite olivolja eftersom att ricinolja
är så uttorkande på huden. 

Tidigare har jag aldrig fått den där grus- känslan av denna 
metod men nu funkar det! Kanske måste man hitta rätt olja? 

I den här masken är det ricinoljan som verkar, när man masserar
så går den ner i porerna och drar ut smutsen. 
Den andra oljan - det detta fall rapsolja hjälper till att mjuka upp
porerna samt att smutsen lättare glider ut. 
Ricinoljan är så torr i sig själv vilket både gör att den är svår att massera
in men även torkar ut huden. Därför behöver den blandas ut med
en annan lite fetare olja. 
Rapsoljan är dessutom lite antiinflammatorisk, lindrar hudirritationer och 
går snabbt in i huden.
Trackback
RSS 2.0